We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Post-Z maakt met patiënten, eerstelijns zorgprofessionals, zorgverzekeraars en andere zorgaanbieders afspraken over zorgverbetering. Over complete, goed afgestemde en persoonsgerichte ketenzorg voor patiënten met een chronische aandoening.
Deze afspraken zijn vastgelegd in vernieuwende zorgprogramma´s. Een zorgprogramma beschrijft de totale zorg voor een patiënt: waaruit bestaat de zorg, hoe ziet de zorgplanning eruit, in welke vorm wordt de zorg gegeven en wie zijn de zorgverleners?
De uitgangspunten van positieve gezondheid en eigen regie vinden wij belangrijk en staan hierbij centraal.
De kracht van onze zorgprogramma’s is het gemeenschappelijke doel van de betrokken behandelaars: zorgverbetering. Met ruime aandacht voor de mens áchter de patiënt en doeltreffende behandelplannen en leefstijlprogramma’s.
Onze zorgprogramma’s voldoen aan de landelijke zorgstandaarden NHG.
De patiënt is de coproducent van zijn persoonlijke zorgprogramma. Hierin speelt eigen regie een belangrijke rol. Dat je zelf kunt beslissen over je leven en zorg en ondersteuning daarbij. Centraal staat: wat wil ik (als patiënt)?
Bij de uitvoering van het zorgplan stemmen eerstelijns zorgverleners de zorg, behandeling en begeleiding van de patiënt tot in de puntjes met elkaar af. Zij hebben toegang tot het elektronisch dossier van de patiënt en voeren regelmatig overleg met elkaar. Als één zorgteam verlenen zij de patiënt optimale zorg.
Afhankelijk van het type aandoening wordt het behandelend team samengesteld uit o.a.: huisartsen, praktijkondersteuners, diabetes- of longverpleegkundigen, apothekers, diëtisten, psychologen, podotherapeuten, fysiotherapeuten, pedicures, oogartsen, verslavingsconsulenten, internisten, cardiologen, diagnostische centra en mantel- en of thuiszorgers.
1. Samen een plan maken
Door vooraf informatie en vragenlijsten toe te sturen, kan de patiënt zich goed voorbereiden op het consult. Steeds meer praktijken werken met vragenlijsten over positieve gezondheid. Door deze in te vullen ontstaat er een breed beeld van hoe de patiënt zijn gezondheid ziet en wat voor hem belangrijk is.
Tijdens het eerste consult gaan patiënt en praktijkondersteuner samen in gesprek over wat voor de patiënt belangrijk is. Samen maken zij een plan rondom diens gezondheid. Er worden afspraken gemaakt over het doel van de behandeling en de acties die daarbij horen. Denk aan acties gericht op voeding, bewegen, roken/alcoholgebruik en ontspanning. Eventueel wordt medicijngebruik geadviseerd/besproken.
Ook het inschakelen van andere zorgverleners en deelname aan groepsbegeleiding (op locatie en online) behoren tot de acties die ingezet kunnen worden. Wat de patiënt zelf wil en kan doen, staat hierbij centraal.
2. Flexibel contact: online of fysiek
De patiënt stemt met de praktijkondersteuner af hoe vaak en op welke wijze zij contact hebben. De frequentie is afhankelijk van de medische noodzaak en de behoefte aan begeleiding van de patiënt.
De patiënt kan kiezen op welke manier hij contact heeft. Online een vraag stellen, beeldbellen, telefoneren of een afspraak bij de praktijk. Tijdens de afspraak bespreekt de patiënt met de POH hoe het met hem gaat en wat hij nodig heeft.
3. De patiënt is aan zet!
Wij vinden het erg belangrijk dat patiënten zichzelf kunnen helpen en dat zij zelf aan het roer staan van hun gezondheid. In onze begeleiding richten we ons dan ook op wat de patiënt zelf kan doen.
Met of zonder de hulp van familie, vrienden of kennissen. De patiënt heeft immers veel ervaring met zijn eigen lichaam en weet wat hij wel en niet kan.
Er zijn veel mogelijkheden om zelf je gezondheid te verbeteren: